A A A K K K
людям з порушенням зору
Міський відділ освіти
виконавчого комітету Першотравенської міської ради

Інклюзія

   

 

 

Пріоритетним напрямом сучасної освітньої галузі є надання якісної освіти кожній дитині, незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення. Обраний державою напрям на створення гідних умов навчання для дітей з особливими освітніми потребами є важливим кроком до впровадження європейських принципів та стандартів життя.

Інклюзивне навчання – система освітніх послуг, гарантованих державою, передбачає організацію процесу навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах освіти, де створені відповідні умови для забезпечення максимальної ефективності освітнього  процесу. Інклюзія базується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту, згідно з рівнем розвитку, та права навчатися за місцем проживання.

У 2020/2021 навчальному році в школах міста працюють 27 інклюзивних класів, у яких навчається 41 дитина з особливими освітніми потребами. Особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу забезпечує 21 асистент вчителя. Для здійснення психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами у штатний розпис всіх закладів загальної середньої освіти уведено посади практичного психолога,  соціального педагога, вчителя-логопеда, а у ЗШ № 2, ЗШ № 3, ЗШ № 4, ЗШ № 5 - посаду вчителя-дефектолога.

Кожна школа має обладнані ресурсні кімнати, а у ЗШ № 1 та ЗШ № 5 працюють і медіатеки.  У 2019 році для ресурсних кімнат ЗШ № 2, ЗШ № 3, ЗШ № 4 було закуплено обладнання на суму 338,9 тис. грн.

Для надання якісних освітніх послуг вихованцям-дошкільникам з особливими освітніми потребами, на базі дитячих садочків працюють п’ять спеціальних груп:  3 групи для дітей із затримкою психічного розвитку (КДНЗ «Берізка», КДНЗ «Дзвіночок», КДНЗ «Попелюшка») і 2 логопедичні (КДНЗ «Казка», КДНЗ «Попелюшка»). Відвідують заняття в групах 62 дитини з особливими освітніми потребами. Послуги надають 5 вчителів-логопедів, 3 вчителі-дефектолога та 3 практичних психолога.

Відповідно до рішення  Першотравенської міської ради від 02 лютого 2018 року № 14-27/VII у місті розпочав роботу комунальний заклад «Інклюзивно-ресурсний центр» Першотравенської міської ради» (далі – ІРЦ). Основними завданнями закладу є:

- проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини з метою визначення її особливих освітніх потреб;

- надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами;

- надання консультацій та взаємодія з педагогічними працівниками закладів освіти;

- надання  допомоги, проведення бесід із батьками (законними представниками) дітей з особливими освітніми потребами з формування позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей;

- надання методичної допомоги педагогічним працівникам закладів освіти щодо особливостей організації  психолого-педагогічної допомоги  дітям та шкільним психолого-педагогічним командам;

 - проведення інформаційно-просвітницької діяльності шляхом проведення конференцій, семінарів, круглих столів, тренінгів, майстер-класів з питань надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами;

 - взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями щодо виявлення та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами, починаючи з раннього віку, у разі потреби із залученням відповідних спеціалістів.

Станом на листопад 2020 року в ІРЦ працює 1 практичний психолог, 2 вчителя-дефектолога, 2 вчителя-логопеда та 1 вчитель-реабілітолог.  Вони проводять комплексну оцінку, визначають особливі освітні потреби дітей віком від 2 до 18 років,  розробляють рекомендації щодо індивідуальної програми розвитку, надають консультативно-психологічну допомогу батькам та методичну допомогу педагогічним працівникам закладів освіти. Потреба учня з особливими освітніми потребами в індивідуальній програмі розвитку, індивідуальному навчальному плані визначається згідно з висновком інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

За 2019-2020 н.р. фахівцями центру проведено комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку 120 дітям (86 дошкільного та 34 шкільного віку). З них: діти з інвалідністю – 7, з тяжкими вадами мовлення – 40,  із затримкою психічного розвитку – 54, з розладами аутистичного спектру - 1, з інтелектуальними порушеннями – 18.  З вересня  2020 року корекційно–розвиткові заняття в ІРЦ  відвідують 59 дітей з різними нозологіями: інтелектуальними порушеннями, порушеннями мовлення, порушеннями опорно-рухового апарату, порушеннями психофізичного розвитку, затримкою психічного розвитку, розладами аутистичного спектру.

На підставі укладених цивільно-правових договорів, фахівці ІРЦ проводять комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дітей Миколаївської ОТГ, Юріївської ОТГ, Петропавлівської ОТГ.  У місті, відповідно до угод між ІРЦ, міським відділом освіти та закладами освіти, проводяться спільні заходи з метою раннього виявлення, диференціальної діагностики дітей дошкільного віку, проведення своєчасної корекційної роботи, надання психологічної, логопедичної допомоги.

Важливою складовою роботи ІРЦ є просвітницька діяльність. На базі закладу працює батьківський клуб «Щасливі діти», мета якого - надання консультативної, психологічної допомоги, покращення та оптимізація взаємодії між батьками та учасниками освітнього процесу, психологічний супровід сімей.

Велика увага приділяється створенню умов  для надання якісних освітніх, корекційно-розвиткових, психолого-педагогічних послуг дітям з особливими освітніми потребами. Останнім часом на суму 67,785 тис. грн придбано: 15 учнівських регульованих столів, 15 стільців, інтерактивну дошку, бруси реабілітаційні, конструктор «Острівець-3». На суму 140,150 тис. грн. - комплект методик для проведення комплексної оцінки розвитку дитини, що дозволяє застосовувати новітні підходи, виявляти індивідуальні потреби дитини на ранній стадії, особливості її психофізичного розвитку, створювати індивідуальні програми розвитку. Усього, протягом 2018-2020 років, для ІРЦ придбано матеріалів та обладнання  на суму 472, 101 тис. грн.

 

 

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень