Проведено вебінар «Як розробити стратегію закладу освіти: план для керівника»
Центром професійного розвитку педагогічних працівників 16.04.2021 проведено вебінар «Як розробити стратегію закладу освіти: план для керівника». Під час вебінару розглянуто алгоритм створення стратегії розвитку закладу, одного з найважливіших документів, який описує вектор розвитку закладу та шлях, яким вын повинен рухатися.
Стратегічне управління закладом реалізується через два напрями — розбудову внутрішньої системи забезпечення якості освіти та стратегічне планування. Перше дозволяє вивчати та оцінювати освітній процес як систему, а друге — визначити напрями діяльності в середньостроковій і довгостроковій перспективі. Відображаються ці напрями у Положенні про внутрішню систему забезпечення якості освіти та Стратегії розвитку закладу освіти.
Стратегія надасть учасникам освытнього процесу відповіді на наступні питання:
- Якою є ваш заклад зараз очима різних учасників навчального процесу?
- У що вірить команда закладу, які цінності культивує?
- Навіщо існує ваш заклад (крім загальновизначеного для всіх подібних закладів завдання)?
- Якою ви бачите свій заклад через 2, 3, 5 років?
- Як ви дійдете до вашого бачення через 2, 3, 5 років?
- Яка для цього потрібна команда та якими компетенціями вона має володіти?
При вибудові стратегії важливо: залучати до її формування усіх учасників навчального процесу: учнів, педагогів, батьків, засновника; розуміти, що немає «правильної» чи «неправильної» стратегії; розуміти, що вибудова стратегії — це колективний навчальний процес.
Спочатку необхідно здійснити глибинний аналіз школи і всіх її складових. Він допоможе зрозуміти, що в школі не працює, що варто змінити, що є вашою сильною стороною, а що треба підсилити. Важливим моментом в аналізі цієї точки — не впустити жодну зі сфер. Тому тут варто скористатися пропонує Абеткою директора та зупинитись на наступних аспектах:
- освітнє середовище;
- система оцінювання освітньої діяльності учнів;
- система педагогічної діяльності;
- система управлінської діяльності;
- фінанси;
- організаційна структура;
- трикутник вчителі-батьки-учні.
Тепер пропонуємо познайомитись з різними моделями, за допомогою яких можна проаналізувати ці компоненти.
Доцільно провести SWOT-аналіз, а саме проаналізувати сильні сторони (сильні фактори, на які ви та ваша шкільна команда можете впливати); слабкі сторони
(фактори, на які ви можете впливати і які на ваш погляд потребують посилення); можливості (зовнішні фактори, на які ви не можете вплинути, але які впливають на школу позитивно); небезпеки (зовнішні фактори, на які ви не можете вплинути, але які можуть вплинути на вас негативно).
Після цього необхіно окреслити цілі, яких заклад прагне досягти. Визначити цінності, місію, візію.
Цінності — це те, у що вірить колектив закладу, те, на що зважають при прийнятті рішень та будь-якій взаємодії.
Місія — це відповідь на питання "Заради чого працюємо заклад вцілому?". Місія часто виглядає досить загально, але важливо, щоб кожному члену команди, учням, батьками, партнерам було зрозуміло, що стоїть за кожним цим узагальнюючим словом. Тільки тоді місія буде дієвою, і ви справді будете до неї наближатися.
Візія — це картинка школи на певну дату. Вона має бути більш конкретна ніж місія, і сформульована таким чином, щоб ви зрозуміли, що ви до неї прийшли.
Стратегія закладу освіти описує вектор розвитку школи та шлях, яким вона хоче туди прийти. Необхідно сформувати стратегічні цілі. Необхідно сформувати та деталізувати стратегічні цілі школи на той період, який визначено у візії. Доцільно створювати не більше 3-4 стратегічних цілей. Кожна ціль буде деталізуватися на більш чіткі завдання, а завдання будуть вже конкретизовуватися у проєкти, напрацювання документів, тощо.
На основі напрацювань вже формується покроковий (операційний) план роботи, де проєкти, напрацювання документів по кожному завданню кожної цілі накладається на лінію часу. Чітко розписаний операційний план допоможе команді ефективно планувати свою роботу, але має бути близько 20% білих плям у такому плані на різні форс-мажори.
Формується фінансовий та фандрейзинговий план, який випливає з постійних витрат, змінних витрат, оптимістичного плану, реалістичного та песимістичного планів. Після формування фінансового плану, можливо, треба буде повернутися до операційного плану та підкоригувати його через розуміння реалістичності надходжень, або перепланувати реалізацію якогось проєкту.
Отже, у стратегії розвитку закладу освіти мають бути наступні блоки:
Цінності закладу. Цінності, по суті, є фільтром поведінкових моделей усіх учасників освітнього процесу. Вони визначають, що для школи є важливим, які людські та суспільні цінності. Наприклад, серед цінностей школи, — безпека та комфорт дитини. У такому випадку в процесі реалізації стратегії особлива увага має приділятися створенню безпечного та комфортного середовища, побудові довірливих взаємин між учнями, вчителями та адміністрацією школи.
Місія школи. Місія дає відповідь на запитання, чому заклад існує, яка мета його діяльності та для кого здійснюється освітня діяльність. Вона деталізує статус школи та забезпечує напрям і орієнтири для визначення цілей роботи закладу. Наприклад, місією школи може бути забезпечення рівного доступу до освіти для всіх дітей.
Візія школи. Візія визначає, куди рухається заклад освіти, де він хоче бути. Формулювання візії дасть змогу відповісти на питання, які цілі школа прагне реалізувати у середньостроковій перспективі, на якому рівні хоче бути, чого прагне. Наприклад, створення інклюзивного освітнього середовища, в якому кожна дитина незалежно від статі, особливих потреб, соціального статусу чи інших ознак зможе комфортно навчатися.
Стратегічні цілі діяльності закладу освіти. Стратегічні цілі визначають, якою має бути школа за кілька років, задають напрями розвитку та фіксують, чого школа прагне досягти. Вони визначають сфери, на яких мають бути сконцентровані зусилля адміністрації та педагогічного колективу школи. Стратегічні цілі обов’язково мають корелюватись із візією, адже їхнє виконання наближає заклад до її досягнення. Для максимальної ефективності цілі мають бути конкретними, вимірюваними, досяжними, актуальними та визначеними/обмеженими в часі.
Операційні цілі. Операційні цілі визначають, яким чином заклад буде досягати стратегічних цілей та які кроки необхідно для цього зробити. В операційних цілях стратегія закладу переходить від загального до конкретного. Наприклад, операційними цілями в стратегії школи можуть бути:
- розробити прогноз очікуваної кількості дітей з особливими освітніми потребами;
- налагодити відносини з інклюзивно-ресурсним центром;
- провести адаптацію освітнього простору;
- забезпечити необхідну організаційно-методичну підготовку;
- розробити необхідні адаптаційні заходи для учнів і батьків;
- вчителям пройти підвищення кваліфікації за напрямами, які стосуються роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Переглянути матеріали вебінару.
Немає чітко визначеного шаблону стратегії, тож у кожного директора є свобода обирати форму документу. Головне — щоб зміст стратегії був зрозумілий всій команді закладу та її партнерам, найголовніші з яких — батьки.
Усі документи стратегії є взамоповязаними та витікають один від одного. Формування стратегії — це кропітка робота, але дуже цікава та особливо корисна, якщо робити її з командою. Це збільшує рівень довіри, мотивації та піднімає командну роботу на інший рівень. Бажаємо вам амбітних мрій та їх реалізації!